Strategisch marketingplan

Het opstellen van een strategisch marketingplan kan de eerste stap zijn om doelstellingen te bereiken. Voordat het plan wordt uitgevoerd, moet worden bepaald wat de gewenste resultaten van het strategisch marketingplan zullen zijn. Product, dienst, sociale media, klantenservice, marktonderzoek, en alle andere variabelen of indrukken moeten worden overwogen.

Er zijn twee hoofdfuncties van elk marketingprogramma – Branding en perceptie. Met de komst van het internet heeft de consument meer macht en invloed om de marketingformules te identificeren en te filteren.

Branding is de overkoepelende, enige bestaansreden van een organisatie; een sterk merk is van vitaal belang voor een organisatie om:

– Het beleggersvertrouwen behouden en het marketingbudget verdedigen

– Nieuwe markten en klantensegmenten aanboren en creëren

– Creëer nuttige marketingtools zoals checklists of assessments

– Klanten behouden en nieuwe aantrekken

– Vertrouwen in het merk creëren door de doeltreffendheid ervan in alle contactpunten van het merk

Perceptie is een stroom van percepties die wordt teweeggebracht door gewoontegedrag van een organisatie en de media waarmee zij in wisselwerking staat. Hoe het publiek een organisatie percipieert, kan het gewenste gedrag beïnvloeden. Een positieve perceptie heeft bijvoorbeeld een positieve invloed op het vermogen van mensen om hun krediet te reguleren, hun uitgavenniveau te bepalen of te winkelen voor elektronica. Een negatieve perceptie kan ertoe leiden dat mensen automatisch exponentieel bezuinigen op buitensportactiviteiten, wetende dat een door deze industrie gemaakt t-shirt gelinkt is aan Starbucks.

Er zijn zeer gerichte demografische en psychografische gegevens als gegevens voor elk type consument en elke bedrijfstak. Uit psychografische gegevens kunnen organisaties een duidelijk inzicht krijgen in waar en hoe hun markt momenteel betrokken is. Er bestaat echter een misvatting over de psychographics. Mensen denken meestal aan psychographics in de context van geografische of een soort van demografische dimensie, maar echte psychographics richten zich veel meer op de mentale en emotionele associaties van iemand of iets, dan op de tastbare en functionele dimensies.

Zonder een algemene merkstrategie is een organisatie wellicht niet in staat haar klantenbestand te verbreden of zich op de consument te richten. Elke merkstrategie moet me een balans van winkellocatie, diensten, product, merk of een ander beschikbaar deel van de markt.

Als het op marketingstrategie aankomt, is er een verscheidenheid van formules die algemeen worden gebruikt om een organisatie in de marketingomgeving van vandaag te helpen. De marketingmix is een van de meest prominente. 5 krachten theorie, piggybacking, A edged sword theorie en SWOT analyse zijn modules die typisch worden aangeduid als de marketingmix. De 4P’s omvatten Product, Prijs, Plaats en Promotie. Verder zijn er nog andere strategieën zoals Consumer Connection, Integrated Marketing, Cross Marketing of Integrated Marketing, afhankelijk van de behoefte van de organisatie. De mix kan zelfs één of meer andere raamwerken en/of formules bevatten.

De marketingmix

Er zijn een aantal raamwerken voor de marketingmix. In zijn basisvorm is de marketingmix een raamwerk waarbinnen alle verschillende externe marketingfuncties van een organisatie worden samengebracht.

Wanneer wel en wanneer niet een marketingmix te gebruiken is een kunstje, net als omgaan met een online of offline portfolio. Een mix gebruiken geldt voor een sportwagenbedrijf in de sportwagenmarkt. Als de organisatie niet erg groot is, is het niet gepast om al haar marketing te mixen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van een mix als uw organisatie een andere business unit, divisie, business unit of een vennootschap of non-profit heeft.

Laten we elk onderdeel van de marketingmix onderzoeken.

Product – Hoe leert de klant het kennen en wat spreekt hem eigenlijk aan?

Producten mogen nooit in een strategisch marketingplan worden opgenomen, tenzij u van plan bent het product op de markt te brengen. Bovendien kan het product in een andere marketingmix of de promotiemix vallen, die een reclamestrategie omvat. Bijvoorbeeld, vele organisaties omvatten reclameslogans, beelden en promotiecampagnes in hun marketingactiviteit en gaan dan verder om hun producten afzonderlijk te merken.

Prijs – Zijn er andere spelers op de markt? Kunt u met hen concurreren?

Prijsstelling kan worden gebruikt in combinatie met het product. Begrijp uw klantenbasis. China is zeer betaalbaar. Er is een wereld van verschil tussen laaggeprijsde producten (b.v. DVD’s) en laaggeprijsde artikelen die de generieke stereotiepe waarde creëren bij de klant. De prijs is een variabele, het is een risicofactor omdat hij moet worden uitbetaald (contant betaald of misschien niet beschikbaar wegens financieringskosten) en ook, het is een manier om het product te introduceren.

Plaats – Hoe bereikt u de klant? Plaats is het kanaal (b.v. psychologen, het herkennen van evenementen, openbare opdrachten, reizen, enz.)

Plaats kan worden gebruikt om de beoogde klanten effectiever te bereiken. Een voorbeeld is op uw web domein site. In plaats van uw inspanningen te verspillen aan zoekmachine optimalisatie en website ontwikkeling, zou u een gratis artikel kunnen aanbieden om het product te introduceren. Bijvoorbeeld, ik ben eigenaar van een audiotape naamclaim-making bedrijf dat bereid is om weg te geven e-books in ruil voor een deel van de bruto verkoop. Het is een psychologisch hulpmiddel.

Lees meer:

Tekstschrijver website 

Webdesigner Ede

Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *